Dlaczego wygląd opakowania ma duże znaczenie?

Od opakowania wymaga się, aby nie tylko zabezpieczało produkt i ułatwiało jego przechowywanie. Coraz większą uwagę przywiązuje się do jego wyglądu. Okazuje się, że aspekt wizualny opakowania odgrywa niebagatelną rolę w strategii marketingowej. Dlaczego? Odpowiadamy w poniższym wpisie.

Opakowanie ma głos

W czasach przebogatej oferty artykułów na sprzedaż, a tym samym dużej konkurencji należy korzystać z każdego dostępnego sposobu na zdobycie uwagi konsumenta. W tym momencie zaczyna swoją rolę odgrywać opakowanie. Warto pamiętać, że zanim dotrzemy do produktu, to najpierw musimy zetknąć się z jego opakowaniem. Dostęp do niemalże takich samych produktów powoduje, że klient staje się wybredny. Może w swoich wyborach kierować się kryterium ceny, ale często sięga po ten artykuł, który „zawoła” do niego swoim opakowaniem.

Oznacza to, że jego uwagę ma szansę przyciągnąć opakowanie wyróżniające się na tle innych. Z jakiegoś powodu spodoba mu się bardziej niż inne, być może za sprawą kształtu, kolorystyki, funkcjonalności lub ogólnie pojętej prezencji. Być może wywoła w nim miłe skojarzenia, przywoła wspomnienia. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ważne jest, aby opakowanie produktu budziło emocje. Jeśli wierzyć badaniom naukowym, to przeważającą część decyzji zakupowych podejmujemy pod ich wpływem.

Sztuka przyciągania

Podczas wybierania produktów powinniśmy kierować się ich jakością i przydatnością. Tymczasem większość osób patrzy na wszelkie dobra przez pryzmat ich opakowania. Jeśli pudełko produktowe im się podoba i uważają, że jest atrakcyjne, to w ten sam sposób potraktują znajdujący się w nim produkt. Skoro w większości wypadków opakowanie i produkt traktowane są jako nierozłączna całość, to powinno się o tym pamiętać podczas projektowania wzoru opakowania. Wiemy, że chociaż klienci mają świadomość tego, że wyrób jest świetny, to przyciągnie ich do niego opakowanie.

Ważne są zatem aspekty estetyczne podnoszące walory wizualne pudełka produktowego. Klienci są czuli na wygląd opakowań współgrających z charakterem produktu. Warto, aby któryś z elementów nawiązywał do jego rozpoznawalnych cech. Wówczas na pudełku można umieścić motyw lub napis stanowiący część koncepcji marketingowej, a nawet nawiązujący do polityki firmy. Tym samym wygląd opakowania pełni też funkcję informacyjną, uprzedzając o tym, co znajduje się w jego wnętrzu.

Ważna jest wiedza o grupie potencjalnych odbiorców oferty. Pamiętajmy, że niektórzy konsumenci są wrażliwi na detale humorystyczne, inni poszukują wrażenia luksusu, a pozostali przykładają wagę do wartości użytkowych. Zatem to napis, obrazek czy dobór kolorystyki wpłynie na ich decyzje.

Wytyczne co do projektowania opakowań powinni uwzględniać również aktualne tendencje i modę na pewne motywy. Silnymi prądami są wciąż trendy ekologiczne oraz moda na minimalizm, a z drugiej strony poszukiwanie jakości. Konsumenci oczekują więc, że opakowanie będzie sobą reprezentowało pewną klasę, a jednocześnie będzie przyjazne dla środowiska. Warto zatem podkreślać, że pudełko kartonowe może być wykorzystane ponownie do innych celów, oraz że z łatwością poddaje się recyklingowi.

Dodatkowo ważna jest jego wielkość odpowiadająca rozmiarom zawartości. Chociaż na opakowaniu zawsze jest podana waga towaru, to właśnie na podstawie opakowania oceniamy jego ilość. Klienci nie lubią mieć poczucia, że płacą za powietrze, a takie mogą odnieść wrażenie, gdy pudełko produktowe jest nieproporcjonalnie duże w porównaniu do zawartości. Wygląd opakowanie to zatem efekt kreatywności grafika, ale też umiejętnego zastosowania wiedzy o tym, jaką role odgrywa w kampanii o uwagę konsumentów.